Groep 3-4-5
ME: Nathalie (ma,di,wo) Gina (wo,do,vr)
MF: Naomi
MK: Andrea (ma,di,wo,vr), Caroline en Simone (Do)
MD: Miranda (ma,di,wo), Jolande (do,vr)
Bouwcoordinator: Naomi
Wanneer de kinderen naar de middenbouw komen, zien zij naast veel nieuw materiaal ook bekend materiaal uit de onderbouw terug. Het verzorgen van je omgeving blijft in de middenbouw belangrijk. Kinderen gaan in de middenbouw verkennen welke materialen er zijn en welke dingen zij kunnen leren. Hierbij probeert de leerkracht aan te sluiten bij de behoefte van het kind, zodat iedereen voldoende wordt uitgedaagd.
Doordat we in de middenbouw in groep 3/4/5 zitten, kunnen ze naast de hulp van de leerkracht ook hulp krijgen van een (ouder) klasgenootje. Zo leren de kinderen ook heel veel van elkaar.
In de middenbouw gaan de kinderen verder met het aanvankelijk lezen en schrijven, waar ze in de onderbouw gebleven zijn. De nadruk in de middenbouw ligt op het zelfstandig lezen en verkrijgen van leesplezier, er wordt blijvend aandacht besteed aan voorlezen en leerlingen worden begeleid bij het kiezen van een voor hen passend boek. Kinderen werken met werkjes uit de ‘’Taaldoen kast’’ en elke week behandelen we een nieuw spellingregel. In de Taaldoen-kast zit veel keuzevrijheid en creativiteit, zodat ze zich op alle taalgebieden kunnen ontwikkelen. Kinderen mogen in principe (met behulp van een weektaak) vrij kiezen met welk werkje ze beginnen. Wel moeten zij minimaal een uur per dag rekenen. Voor rekenen volgen wij de methode Alles Telt Q. Het montessorimateriaal gebruiken we daar onder andere bij als ondersteuning. In groep 5 werken de kinderen allemaal met een weektaak en leren zij alvast stapje voor stapje hun werk zelf in te plannen.
Voor gym, drama en muziek hebben wij vakdocenten die de kinderen lesgeven. We werken in de middenbouw met thema’s en behandelen tussen elke vakantie een nieuw thema.